Wednesday, April 25, 2007

As-Sarrafiya Bridge -- History



كان اطول جسر في العالم .. ذكريات عن جسر الصرافية
زياد مسعود
18 April 2007
 
سمي جسر الصرافية شعبياً جسر القطار، وسماه من يعيش بقربه جسر العلوازية وجسر العيواضية وسماه اهل بغداد، كرخ ورصافة الجسر الحديدي وجسر الصرافية، والاسم الاخير هو الاشهر لكن تسمية الجسر الحديدي جاءت من أنه بني مركباُ من قواطع حديدية ظاهرة وسقف بمقاطع حديدية على عكس جسر العتيق أو جسر المأمون ثم جسر الشهداء وجسر الصالحية الذي كان يسمى رسمياً جسر الملك فيصل ثم سمي جسر الاحرار وكان اسمه الشعبي جسر مود نسبة الى القائد البريطاني الجنرال مود فاتح بغداد خلال الحرب العالمية الاولى وجسر الائمة الذي يربط الكاظمية بالاعظمية وكان جسراً خشبياً مخيفاً قبل ان يبنى بشكل عصري . كان الغرض من انشاء جسر الصرافية هوعبور القطار عليه ليوصل بين محطة قطار شرقي بغداد التي كانت تقع قريباً من كلية التجارة واعدادية صناعة بغداد ومحطة قطار غربي بغداد التي كانت تقع في كراج العلاوي الحالي قبيل انشاء محطة السكك بالكرخ التي تسمى بالمحطة العالمية.ا
كلفت شركة كوبربلايزرد البريطانية الاستشارية الهندسية بوضع تصاميم الجسر واستمر عملها عامين.
جسر في سدني
كان جسر الصرافية معداً للانشاء في مدينة سدني في استراليا قبل ان تقرر وزارة الاشغال والمواصلات العراقية شراء هيكله الحديدي وتعهد الى شركة كوبربلايزرد بادخال التحويرات المقتضية على هيكله وبدأ العمل بتنفيذه اواخر سنة 1946 من قبل شركة (هولو) البريطانية.اطول جسر في العالم..ا

في حين بلغ طول الجسر مع مقترباته 2166 متراً بينما بلغ طول القسم الواقع على النهر (450) متراً وكان بذلك اطول جسر في العالم في حينه. تعثر بناء الجسر بسبب انتفاضة الوثبة سنة 1948 واعتبره المواطنون الذين قاوموا عقد معاهدة بورت سموث بين العراق وبريطانيا جسراً يتم انشاؤه لخدمة الاغراض البريطانية فقاموا بمهاجمة المهندسين الانكليز والعمال الهنود الذين يعملون فيه ورموهم بالحجارة والقطع الحديدية كما تم رمي بعض قطعه الحديدية من النهر فتوقف العمل فيه لفترة.

قاده عبد المفرجي بمساعدة ياس علي الناص
تمت العودة الى العمل خلال وزارة السيد محمد الصدر واستمر حتى عام 1952 حيث جرى احتفال رسمي كبير حضره السيد جميل المدفعي رئيس الوزراء و شاهد البغداديون لاول مرة قطاراً يسير على جسر حديدي على دجلة قاده المرحوم سائق القطار الاقدم السيد عبد عباس المفرجي وكان يشرف على سيره الفنان ياس علي الناصر باعتباره فنياً متخصصاً بسير القطارات الحديثة.

الجسر الذبيح
ذبحوا جسر الصرافية منذ ايام وهدموا بذلك معلماً من معالم بغداد العمرانية ولكنه سيعود باذن الله بهيا شامخاً من جديد
المدى العراقية
Arabic script taken from: (صوت العراق) - 18-04-2007 www.sotaliraq.com

 
Translated By Dr Ismail Jalili, UK
الترجمة للانكليزية - الدكتور اسماعيل الجليلي
23 April 2007
As-Sarrafiya Bridge (Jisr Al-Sarrafiya)

Officially called As-Sarrafiya Bridge, but popularly known as Jisr Al-Qittar (The Train Bridge). For those who lived nearby, it was Al-Alwaziya and Al-Iwadhiya Bridge, and for Baghdadis it was known as Al-Jisr Al-Hadeedi (The Iron Bridge), however, the name of As-Sarafiyya remained the most commonly used.

The Bridge was the first iron bridge in Baghdad. The other bridges existing in Baghdad at the time were Jisr Al-Ateeq [the Old Bridge], Jisr Alma'moon, Jisr Al-Shuhadaa' [the Martyrs] and Jisr Al-Salhiya [the area west of the bridge]. The latter was officially known as King Faisal Bridge during the monarchy but renamed as Al-Ahrar [the Freemen] Bridge after the establishment of the Republic in 1958 eventhough the common name used by the people was Maud Bridge (after General Maud who occupied Baghdad at WW1). Another bridge was Jisr Al-A'imma that linked Al-Adhamiya and Al-Kadhum. It was at the time a wooden bridge, which frightened whoever saw it.
The purpose of As-Sarrafiya Bridge was to establish a modern train bridge linking the two railway stations on either sides of River Tigris in Baghdad. The East of Baghdad Railway Station, which was near the Faculty of Commerce, and The Commerce Secondary School. The West of Baghdad Railway Station was close to the current El-Alaawi Garage, which was later replaced by the newly constructed International Railway Station in the early 1960s.

The design and planning of the As-Sarrafiya Bridge was granted to a British firm Cooper-Blazer*, which completed the plans in two years.


A Bridge in Sydney
Al-Sarrafiya Bridge had been planned for Sydney, Australia prior to its purchase by the Ministry of Works and Transport who bought the steel framework and arranged for the bridge to be modified and adapted for Baghdad.
Work to construct the bridge commenced at the end of 1946 by the British Construction Company Holo (the exact English spelling not certain).

The Longest Bridge in the World for its time
The length of bridge was 2166 meters and the river span was 450 meters, thus making it the longest bridge in the world at the time. The construction of the bridge was interrupted by the Al-Wathba or AL-Intifadha (The Leap), the popular uprising of Iraqis against the Portsmouth Treaty between Britain and Iraq. It was thought at the time that the Bridge was intended to serve British interests. Rioters attacked the British engineers and the Indian labourers with stones and iron pieces and this led to the suspension of the construction work.

First driven by Abd Al-Mafraji and supervised by Yas Ali Al-Naser
Work on the Bridge was recommenced at the time of Sayyed (Sir in a religious context) Mohamed Al-Sadr Cabinet and was completed in 1952. It was officially opened with great ceremony that was attended by the Prime Minster at the time Mr Jameel (Jamil) Al-Madfa'ie. It was the first time Baghdadis saw a train crossing an iron bridge. At the ceremony, the train was driven by the most senior train driver, Mr Abd Abbas Al-Mafraji and supervised by the Iraqi Artist Yas Ali Alnaser, who was a specialist technician in modern trains.

The decimated Bridge
They have now decimated Al-Sarrafiya Bridge and in so doing they have destroyed one of Baghdad's modern monuments. However, there is no doubt that the Bridge will come back again.
(see photos)
Al-Medaa Al-Iraqia
Arabic script is courtesy of Al-Iraq Voice (صوت العراق ( 18-04-2007 
Translated by Dr Ismail Jalili
الترجمة للانكليزية الدكتور اسماعيل الجليلي المملكة المتحده ‘
23 نيسان 2007

* The exact english name is unavailable. I acknowledge the contribution of Dr Ghanim Al-Sheikh in providing the full name.

More details on the bombings Who bombed Al-Sarrafiya Bridge
Other references on the history of the BridgeIraq the Model: http://iraqthemodel.blogspot.com/2007/04/jisr-al-hadeed.html
all of Baghdad Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Fall_of_Baghdad_(1917)